به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آذربایجان شرقی بهعنوان یکی از پنج استان برتر در صنعت حملونقل جادهای کشور، از عمر بالای ناوگان باری رنج میبرد و برای ایفای نقش مؤثر و ایمنی در جادهها، نیازمند عصاره نوسازی برای جوان شدن است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان شرقی، متوسط عمر ناوگان جادهای استان در بخش بار را ۱۹.۷۹ سال اعلام میکند و میگوید: کاهش عمر این ناوگان از ۲۴ سال به این رقم در سال جاری در سایه نوسازی حدود ۳۰۰ دستگاه کامیون از رده خارج و فرسوده روی داده است.
منوچهر سلمان زاده با بیان اینکه سن ناوگان حملونقل آذربایجان شرقی در بخشهای مسافر و بار از متوسط کشوری بالاست، اضافه میکند: نوسازی ناوگان حملونقل استان از سال ۹۲ آغاز شده است و اکنون نیز ادامه دارد.
وی اظهار میکند: برای نوسازی ناوگان حملونقل آذربایجان شرقی به دارندگان خودروهای بالای ۳۵ سال عمر، تسهیلات بانکی ارائه میشود که ۹ درصد از آن بهصورت بلاعوض است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان شرقی با بیان اینکه بر اساس آمار کارتهای هوشمند، در زمان حاضر ۲۳ هزار و ۶۵۴ خودروی سنگین در ناوگان باری استان فعال است، ادامه میدهد: از این تعداد هشت هزار و ۳۲۰ دستگاه بین ۲۱ تا ۵۰ سال و ۲۳۴ دستگاه بالای ۵۰ سال عمر دارد.
رئیس انجمن صنفی رانندگان وسایل نقلیه سنگین تبریز و حومه نیز با بیان اینکه آذربایجان شرقی فرسودهترین ناوگان حمل بار کشور را دارد، میگوید: در زمان کنونی ۲۴۰ هزار خودروی فرسوده در کل کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۰ درصد مربوط به این استان است.
نعمتالله شرافتی یادآور میشود: تعداد زیادی از خودروهای سنگین این ناوگان بین ۴۰ تا ۵۰ سال عمر دارند.
وی اظهار میکند: هماکنون یک دستگاه کامیون باری متعلق به جنگ جهانی دوم موسوم به 'جنگی' از سال ۱۹۴۲ میلادی در ناوگان باری تبریز فعال است.
رئیس انجمن صنفی رانندگان وسایل نقلیه سنگین تبریز و حومه یادآوری میکند: وجود چنین خودروهایی در ناوگان باری استان عیب و مایه آبروریزی است، زیرا تبریز بنیانگذار صنعت حملونقل ایران است.
شرافتی ادامه میدهد: مرحوم 'علمداری' بهعنوان بنیانگذار حملونقل باری کشور از آذربایجان شرقی بیش از ۶۰ سال پیش این صنعت را راهاندازی کرد و در موزه شهرداری تبریز، آثار و یادگارهای وی به نمایش گذاشتهشده است.
وی میگوید: باوجوداینکه حوزه حملونقل از ارزش اجتماعی پایینی در جامعه برخوردار است، ولی چرخه اقتصادی کشور را میچرخاند و نقش بسزایی در رفع نیاز مردم نقاط مختلف کشور و ارائه خدمات در بخشهای مختلف ازجمله پوشاک، خوراک، دارو و مسافر ایفا میکند.
رئیس انجمن صنفی رانندگان وسایل نقلیه سنگین تبریز و حومه تشریح میکند: ناوگان حملونقل باری علاوه بر ایفای نقش مؤثر در اقتصاد کشور، در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز با عبور از مسیرهای صعبالعبور، امکانات و تجهیزات لازم را برای پشتیبانی از رزمندگان به مناطق جنگی حمل کرد.
شرافتی اضافه میکند: این ناوگان همچنین در مواقع بروز بلایای طبیعی ازجمله زلزله و سیل در خدمترسانی به مردم آسیبدیده، کمک به مدافعان حرم و همایش پیادهروی کربلا پیشگام است.
وی یادآوری میکند: نوسازی ناوگان حملونقل باری علاوه بر رقابتپذیری آن با کشورهای همسایه موجب کاهش مصرف سوخت، جابجایی بهموقع کالاها و کاهش آلودگی هوا میشود.
شرافتی با بیان اینکه ۴۵ سال بهعنوان راننده تریلی به مردم خدمت کردهام، میگوید: ناوگان حملونقل باری کشور ما بهویژه آذربایجان شرقی در مقایسه با کشورهای همسایه ازجمله ترکیه بیشازحد ضعیف است، بهطوریکه آمار خودروهای فرسوده چرخه حملونقل ترکیه در پی حمایت دولت و برنامهریزی شرکتهای آنها به صفر رسیده است.
وی میگوید: با خودروهای فرسوده مسیر بندرعباس تا تبریز که حدود ۲ هزار کیلومتر است در مدت سه روز طی میشود، درحالیکه این مسیر را میتوان با استفاده از خودروهای جدید در مدت ۲ روز بهراحتی طی و بهموقع کالا را به مقصد حمل کرد.
شرافتی با بیان اینکه در اوایل بهمن سال گذشته طی نامهای ورود کامیونهای بالای ۵۰ سال به جاده ممنوع شد، تأکید میکند: با توجه به اینکه شمار قابلتوجهی از خودروهای ناوگان باری استان بیش از ۵۰ سال عمر دارد، این ممنوعیت موجب ایجاد بحران در خانواده بزرگ حملونقل بار آذربایجان شرقی و بروز مشکلات معیشتی برای رانندگان میشد؛ خوشبختانه با دستور مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان این کار فعلاً متوقف شده است.
وی با اشاره به طرح پیشنهادی رئیسجمهوری در اواخر سال گذشته برای نوسازی ناوگان باری کشور میگوید: این طرح با عنوان ' کلید به کلید' از سوی همه رانندگان مورد استقبال قرار گرفته است.
رئیس انجمن صنفی رانندگان وسایل نقلیه سنگین تبریز و حومه تشریح میکند: در این طرح ۵۰ درصد بهای خودرو را دولت از طریق بهینهسازی مصرف سوخت تأمین میکند، ۳۰ درصد توسط سازمان حملونقل ترابری در قالب تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد و ۲۰ درصد بقیه نیز بهوسیله راننده از محل اسقاط خودرو و آورده شخصی پرداخت میشود.
شرافتی با بیان اینکه اولویت اجرای این طرح خودروهای فرسوده بالای ۵۰ سال عمر است، ادامه میدهد: با اجرای این طرح بیش از ۹۰ درصد ناوگان حملونقل باری کشور نوسازی میشود.
وی میگوید: مسئولان حملونقل کشور برای روانسازی ناوگان و حل مشکلات موجود در این حوزه باید از تجربیات افراد مجرب استفاده کنند و سطح آگاهی و معلومات رانندگان را ارتقا دهند.
معاون حملونقل راهداری آذربایجان شرقی میگوید: هماکنون بر اساس آمار ثبتشده از طریق کارت هوشمند، ۱۲ هزار و ۲۹۵ دستگاه خودرو بارگیر ثابت مانند کامیون و ۱۱ هزار و ۳۵۹ خودرو بارگیر غیرثابت مانند تریلی در سطح استان وجود دارد.
کاظم تیمور زاده اضافه میکند: از این تعداد ۲۳۴ دستگاه خودرو بارگیر ثابت و غیرثابت دارای عمر بالاتر از ۵۰ سال، سه هزار و ۶۰۵ دستگاه دارای عمر ۴۱ تا ۵۰ سال، چهار هزار و ۷۱۵ دستگاه دارای ۲۱ تا ۴۰ سال و ۱۴ هزار و ۵۲۶ دستگاه دارای عمر یک تا ۲۰ سال است.
براساس گزارش ایرنا، وی تعداد ناوگان سبک (۱۰ تن) استان را ۱۳ هزار و ۷۱۵ دستگاه خودرو، ناوگان نیمه سنگین (۱۰ تا ۲۶ تن) را ۶ هزار و ۵۴۵ خودرو و ناوگان سنگین (بالای ۲۶ تن) را ۱۱ هزار و ۵۷۱ دستگاه اعلام و اظهار میکند: متوسط عمر ناوگان باری استان ۱۷.۶ سال، ناوگان سبک حدود ۱۲، نیمه سنگین ۲۵ و سنگین حدود ۲۰ سال است.
نظر شما